tisdag 10 december 2013

Min portfölj och bevakningslista

Så här ser min portfölj ut i dagsläget:

Bolag Andel av portföljen
Africa Oil 13%
ABB 13%
Nordea  12%
Swedbank 12%
Castellum 12%
SPP USA 10%
Autoliv 9%
H&M 7%
Formpipe 6%
Betsson 6%


Jag har som mål att en större del av portföljen (minst 70%) ska vara långsiktiga innehav som bara ligger och tickar år efter år. Resterande andel ska vara lite mer taktiska eller kortsiktiga. De innehav som jag betraktar som kortsiktiga är främst SPP USA (en indexfond), Formpipe och Africa Oil.

Dessa bolag har jag just nu på min bevakningslista:

Elekta
Lundin Petroleum
Realty Income
American Realty Capital Properties
Ventas

Elekta gör som ni kanske vet utrustning för cancerbehandling och hjärnsjukdomar. Det är ett intressant bolag då det gynnas av att cancersjukdomar ökar. Bolaget har haft det tufft på sistone då främst lönsamhet och kassaflödet inte mött förväntningarna. Detta har också speglats i aktiekursen som har haft en tuff resa hittills i år. Jag ser detta som ett långsiktigt case så den dipp bolaget har haft i år bör vara en bra köpmöjlighet, men jag känner att jag behöver göra mer research innan jag ger mig in. Spontant kan jag ha lite svårt för värderingarna som medtechbolag har (ofta P/E över 20x). Då det finns goda skäl för detta så känns det, allt annat lika, som bolag med höga multiplar oftare måste "försvara" sina värderingar med exempelvis kontinuerligt tillfredsställande resultatrapporter. Som långsiktig kanske jag bör strunta i detta om jag tror på den långsiktiga storyn...

Lundin Petroleum är utforskar just nu en jättetillgång (Johan Svedrup) men har även andra spännande projekt på gång. Bolaget är erkänt duktigt på att ta upp olja på ett effektivt sätt. Även detta bolag har haft det tufft på börsen då aktiekursen är ner 15% i år.

De övriga bolagen på min bevakningslista (Realty Income, American Realty Capital Properties och Ventas) är amerikanska bolag och är så kallade REITs, Real Estate Investment Trusts. Likt våra svenska investmentbolag får dessa fastighetsinvesterande bolag skattefördelar om de delar ut majoriteten av vinsterna. Dessa bolag har vanligtvis en hög direktavkastning och delar ut pengar månatligen. Dessutom har dom ofta en lång historik av stabilitet i utdelningarna då de sällan sänker eller låter en utdelning utebli. Dessa kan vara bra att ha långsiktigt, men innan jag ger mig in i detta ska jag självklart göra en analys. Återkommer med det.

Vad har ni i portföljen och vilka fina bolag tycker ni jag bör ta en titt på?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar